Mijn hele verhaal (compleet)

14 augustus 2016

Dag 1: We verzamelen vroeg in de middag op Schiphol om naar Dubai te gaan. We zouden eerder via Istanbul vliegen, maar dat ging niet door omdat dat te gevaarlijk was door de omstandigheden daar.

In het vliegtuig krijgen we een maaltijd en als we in Dubai landen is het al laat in de nacht. Het valt me op dat er veel mannen lopen in witte pakken met tulbanden. Als we (met een aantal van de groep) naar het hotel gaan met een Shuttlebus komt er een walm van warmte op ons af, omdat het 40 graden is. In het hotel tank ik genoeg energie bij om uitgerust in Nepal aan de slag te kunnen gaan.

Dag 2: Met de Shuttlebus gaan we weer terug naar het vliegveld, waar ik mijn eten insla voor in het vliegtuig. De vlucht naar Kathmandu is zonder eten en minder comfortabel.

In Kathmandu haal ik makkelijk m’n visum en wissel ik geld. We worden opgewacht door mensen van de partnerorganisatie van Het andere reizen. Met een busje vertrekken we naar het hotel en de bagage gooiden ze gewoon bovenop het busje alsof het niets was. In het hotel hadden we even tijd om bij te komen en we krijgen onze eerste Nepalese maaltijd.

Dag 3: Als ik wakker word, zijn er veel geluiden. Ik neem een lekkere koude douche en maak wat foto's vanaf het balkon, omdat het uitzicht zo mooi is.

Daarna ontbijten we. We krijgen niet zoals de Nepalezen rijst in de ochtend, maar boterhammen met ei en jam. De leider van de partnerorganisatie geeft ons uitleg over vandaag, de reis, Nepal en de partnerorganisatie.

Even later lopen we door Kathmandu en deel ik pennen en ballonnen uit aan kinderen die ik tegenkom. We zien hoe doden opgaan in de rivier en we komen langs verschillende tempels. Onderweg zijn er ook veel apen.

We lunchen in een café met een Westerse uitstraling, waar ik een typisch Nepalees gerecht eet; momo. Dat is een gevulde dumpling.

Daarna gaan we met de taxi terug naar het hotel. Het verkeer is een grote chaos, de mensen halen overal in en toeteren heel veel en ze rijden ook nog eens aan de linkerkant van de weg, wat ik niet gewend ben.

We hebben bij het hotel wat tijd voor onszelf en lopen met de groep een stuk door Kathmandu. Als we terugkomen spelen we spelletjes met de groep en eten we warm. Ze komen langs met het eten om te vragen of we nog meer willen.

Vandaag heb ik geregeld dat ik naar Nederland kan bellen. Tot mijn grote verbazing gaat dat hier heel makkelijk en is het super goedkoop!

Dag 4: Na een pannenkoek als ontbijt reizen we naar Bungamati, waar we gaan beginnen met het vrijwilligerswerk. In het Guesthouse lunchen we en daarna ga ik met twee andere meiden van de groep naar de school. Ik stel me voor en bespreek met de hoofdleraar de plannen voor de komende dagen.

Als ik weer terugkom in het Guesthouse praat ik wat met de kinderen van het Guesthouse en ga ik even wat eten kopen in een winkeltje in het dorp. Het eten is goedkoop en de lokale bevolking steun je ermee!

Ik ga vroeg slapen om zoveel mogelijk uit de volgende dag te kunnen halen.

Dag 5: Helaas is er een staking, waardoor het geen zin heeft om naar de school toe te gaan. In plaats daarvan speel ik in de ochtend spelletjes met een paar meiden van de groep en de kinderen van het Guesthouse en na de lunch gaan we met de groep lopen naar een dorpje verderop. Als we in het dorp vraag ik waar het dorp is, maar dan zijn we dus al in het dorp. Zo weinig is er!

Dag 6: Gelukkig is vandaag de school wel open, dus ik kan er heen. Ik neem vandaag de tas met voetbalkleding mee, die ik van mijn voetbalclub (RCL) heb gekregen, om uit te delen op de school.

Ik begin bij klas 9. Ik laat ze zichzelf voorstellen en ik speel bingo met ze. Daarna ga ik naar klas 10. Ik laat ze zichzelf ook weer voorstellen en ik speel galgje, fakeball (zie filmpje) en leer ze hoofd, schouders, knie en teen.

Dan heb ik even rust en help ik Daniëlle met klas 5. We laten de kinderen dieren raden en leren ze ook hoofd, schouders, knie en teen.

Daarna lunchen we en heb ik klas 6. Ik vraag ze wat ze willen doen en we gaan vliegtuigjes vouwen. Na het vliegtuigjes vouwen speel ik bingo met ze.

Als we terug zijn, nemen we afscheid van een meisje uit de groep die het niet naar haar zin heeft in Nepal en helaas weer terug naar Nederland gaat.

In de avond help ik een jongetje van het Guesthouse met z’n huiswerk en voetbal ik met de kinderen van het Guesthouse.

Dag 7: Na het ontbijt gaan we weer naar de school.

Dit keer begin ik met klas 10 en laat ze formulieren invullen voor mijn profielwerkstuk. Daarna ga ik naar klas 8 en speel bingo en galgje met ze.

Ik lunch en ga naar klas 4. Ik teken een lichaam en benoem de lichaamsdelen. Ze vinden het heel grappig, omdat mijn tekening volgensmij in hun belevingswereld is (zie foto). Na klas 4 ga ik naar klas 5 en doe ik fakeball en voetbal ik met ze.

Op de terugweg koop ik handgemaakte beeldjes en val ik heel hard. In het Guesthouse was ik m’n kleren en eten we.

Dag 8: Ik word misselijk wakker en hoor dat ik gegild heb vannacht en buiten m’n bed stond. In de nacht is een van de meiden naar het ziekenhuis gegaan vanwege uitdroging. We worden dus allemaal gewaarschuwd dat we veel moeten drinken.

De school waar ik de afgelopen dagen was, is helaas gesloten vanwege onderhoudswerkzaamheden. Ik ga naar een andere school en geef daar les. Ik start met klas 2 en de kinderen hangen heel erg aan me. Er is in tegenstelling tot de andere school bij elke klas een leraar aanwezig, maar die doet niet zoveel. Ik leer ze lichaamsdelen, speel fakeball, leer ze hoofd, schouders, knie en teen en maak een groepsfoto.Vervolgens ga ik naar klas 10. Ik speel galgje en bingo met ze.

Op de terugweg koop ik een Nepalees stoeltje voor op m’n kamer voor volgend jaar. Bij het Guesthouse lunchen we en daarna gaan we met z’n allen naar de bioscoop en kijken Ice Age. Voor de bioscoop lopen we nog even naar Durbar Square en kijk ik in winkeltjes.

Dag 9: Vannacht heb ik last gehad van diarree, daarom neem ik diarreeremmer en ORS tegen uitdroging. Het helpt meteen en ik heb er geen last meer van. Na het ontbijt lopen we naar een tempel en koop ik een ketting voor m’n moeder.

Als we weer terug zijn in het Guesthouse speel ik Halli Galli met de kinderen en lunchen we. Na de lunch speel ik weer Halli Galli en geef m’n handdoek aan het meisje van het Guesthouse.

Laat in de middag gaan we naar een festival, de reden waarom vandaag de scholen helaas weer gesloten zijn. Het is erg druk en ik zie niet heel veel. Als we terug zijn in het Guesthouse horen we dat de optocht vlakbij is en gaan we kijken. Er zijn veel brandende fakkels en de Kumari (levende godin) wordt in de optocht verplaatst. Ze woont een half jaar op een plek en een half jaar op een andere plek en nu wordt ze dus verplaatst.

Ik pak mijn tas, omdat we morgen naar Pokhara vertrekken.

Dag 10: Vroeg in de ochtend vertrekken we naar Pokhara en om 11 uur houden we een tussenstop waar we lunchen. Ik neem weer momo en na de lunch rijden we weer door. Rond 15 uur komen we aan en ik ga wat winkeltjes bekijken.

Om 17 uur wandelen we naar het Phewa meer en we gaan eten bij een restaurant waar we op de grond zitten. Ik bestel een bloemkool taartje met salade en patat.

Dag 11: Na het ontbijt wandelen we opnieuw naar het meer en gaan we het meer op met een kano. We houden een tussenstop bij een tempel en varen terug. Na het varen is er de kans om te paragliden. Met ongeveer de helft van de groep gaan we naar het paragliden. Bovenop de berg blijkt het weer niet ideaal, maar wel goed genoeg. Tijdens het paragliden worden er veel foto’s gemaakt en een filmpje die ik later op een cd krijg.

Na het paragliden gaan we naar een restaurant en eet ik pizza als lunch. Daarna gaan we naar watervallen, een grot en monniken.

In de avond eet ik met een klein groepje in een restaurant en neem ik een Nepalese Thali Set (als je wilt weten wat het precies is, google even!) en drink ik een banana colada, die ik erg lekker vind.

Dag 12: Om half 5 in de ochtend worden we gewekt om te gaan kijken naar de zonsopgang in Sarangkot. Helaas is het te bewolkt en als we weer terug zijn, duik ik nog even mijn bed in.

Vandaag is verder een vrije dag en om 9 uur ga ik er zelf op uit en loop een aardig stukje totdat ik bij een winkel kom en vraag waar ik op de kaart ben. De eigenaar van de winkel blijkt een tour guide te zijn en wil wel meelopen om het een en ander vertellen over de omgeving.

Ik ga naar de Old Bazar, een wijk met oude huizen en naar een heel luxe winkelcentrum met een hele grote supermarkt. Daarna lunchen we en gaan we met de taxi naar het International Mountains Museum. Ik betaal meer, omdat ik geen inwoner van Nepal ben.

Daarna nemen we afscheid en loop ik terug naar het hotel. Onderweg wordt ik echter zo misselijk dat ik een taxi naar het hotel neem. In de avond eet ik een ei-aardappelsalade en ga vroeg slapen.

Dag 13: Na een lange nacht ontbijten we en rijden we in de toeristenbus naar Chitwan. We lunchen daar en het gaat opeens keihard regenen. Ik besluit om een duik te nemen in het zwembad en ik vind het erg lekker. Het onweert ook, maar zonder flits.

Daarna maken we een wandeling en zien huizen van lokale mensen en wandelen naar een natuurgebied. Op de terugweg kijk ik nog even in de winkeltjes en als ik terug ben eten we.

Na het avondeten gaan we naar een cultureel huis waar de vrouwen- en mannengroep elkaar afwisselen. Mijn verwachting hiervan was iets te hoog, maar het was wel leuk om te zien.

Dag 14: Na een vroege wake-up call ontbijten we en gaat we met een busje naar een rivier om daar te varen met kano’s. We zien krokodillen en verschillende bijzondere vogels. Daarna zien we olifanten en maken we een jungle walk. Ik vind het erg mooi en zie veel kleine dieren.

Terug in het resort zwem en zon ik en lunchen we. Om 15 uur gaan we naar de olifanten om erop te rijden. De olifant wordt een paar keer geslagen en de olifant achter ons maakt een trompetgeluid. Het zit niet erg comfortabel, ik wiebel heen en weer. Het regent ook keihard.

Dag 15: We worden weer vroeg wakker en vertrekken naar Thamel. We maken een tussenstop waar we ook lunchen en om 16.30 komen we aan. De weg is erg slecht en er is geen vangrail.

Dag 16: We ontbijten met scrambled eggs, bacon, yoghurt en muesli! Ik vind het erg lekker. Om 10.30 gaan we naar de Durbar Square in Bhaktapur (er zijn meerdere Durbar Squares). We bekijken hier veel tempels.

Met de lunch zijn we weer terug in het hotel. Na de lunch ga ik met een paar meiden shoppen. In de avond nemen we afscheid van vier meiden die eerder gekomen zijn en daarom helaas nu al terug gaan naar Nederland.

Dag 17: Deze dag mogen we vrij invullen tot 4 uur. Dan gaan we terug naar Bungamati. We ontbijten wat later en na het ontbijt ga ik met Sveva naar weer een andere Durbar Square. Hier zien we de Kumari die geroepen wordt door een gids. We zien haar heel even. We bekijken verschillende tempels en er is ook een festival.

We lunchen en gaan naar de Garden of Dreams, een tuin waar we o.a. eekhoorns zien. Daarna gaan we naar het hotel en vertrekken met het busje naar Bungamati.

In de avond hebben we een gesprek met de hele groep.

Dag 18: De school waar ik de vorige periode ben geweest is nu helaas bezig met de voorbereiding voor de examens waardoor ik daar geen les kan geven. Daarom geef ik nu les op de school bij het Guesthouse. Ik ga naar de kleintjes met Sveva en leer ze met ballonnen kleuren en cijfers. Verder leren we ze het alfabet en leer ik ze rollen en gooien.

Na de lunch vieren we Freeks verjaardag. We hebben ballonnen opgehangen en huren een box met muziek. Dit gaat door tot na het avondeten.

Dag 19: Vandaag ga ik met Sveva naar de school waar zij veel heeft lesgegeven en ze deelt stroopwafels uit aan de kinderen en de leraren. Ze krijgt haar certificaat en tegen de tijd dat we teruglopen is het alweer lunchtijd.

In de middag geef ik les op de school bij het Guesthouse. Ik ga naar klas 6 en geef een korte les over Nederland. Daarna speel ik fakeball met ze en galgje.

Als de school uit is, help ik de kinderen van het Guesthouse met hun huiswerk en krijg ik thee en noodles; heel aardig! Na het eten speel ik Halli Galli met de kinderen van het Guesthouse.

Dag 20: Ik ga naar mijn school en haal daar mijn certificaat op. De voetbalkleding deel ik uit en de kinderen mogen dat zelf houden. We maken veel foto’s en filmpjes.

Als ik terug ben lunch ik en na de lunch geef ik weer les op de school bij het Guesthouse. Bij de kleintjes rol ik met een bal en bij klas 6 speel ik fakeball en ik leer ze hoofd, schouders, knie en teen. Als laatst ga ik naar klas 3 en leer ze lichaamsdelen en geef een klein lesje over Nederland.

Dag 21: Ik begin na het ontbijt met lesgeven in klas 5. Ik leer ze lichaamsdelen en geef een les over Nederland. Daarna ga ik naar klas 3 en speel bingo met ze, the teacher says (soort van pinkelen) en fakeball.

Na de lunch ben ik erg moe en ga ik slapen. Om 4 uur nemen we afscheid van de leraren en daarna ga ik naar een winkeltje dichtbij en maak mijn laatste geld op.

Om 19 uur vertrekken we naar het vliegveld en een paar uur later zitten we in het vliegtuig naar Dubai.

Dag 22: In Dubai zoeken Sveva en ik een slaapplek en in de ochtend gaan we Dubai in en maken foto’s voor de Burj Khalifa. Om 15 uur vliegen we naar Amsterdam, waar we pas landen om 21 uur door wat vertraging. Alle bagage is aangekomen en ik zie mijn ouders weer. Ik ben terug in Nederland!

1. Ernst van Selm:
    18 augustus 2016
    Geweldige reis en een geweldig verslag. Laura ik ben trots op je.
  2. Trudi de Vries:
    4 september 2016
    Wat een geweldige ervaring weer deze reis! Fijn dat je hem met ons gedeeld hebt via je reisblog!